Øygardsveien Borettslag

ØYGARDSVEIEN
BORETTSLAG

Annet

Lekkasje i leiligheten

  1. Uansett årsak og ansvarsforhold: Forsøk først å stanse lekkasjen så fort du kan dersom vannet flommer utover! Steng hovedstoppekranen i kjøkkenet/vaskerommet (helt nede på veggen mot badet)!
  2. Er årsaken til lekkasjen blandebatteri, toalett, dusjkabinett, vaskemaskin, oppvasmaskin, rør i leiligheten din o.l. er ansvaret ditt, da kontakter du rørlegger selv og får reparert lekkasjen for egen kostnad.
  3. Kommer lekkasjen fra «oven», kontakt først naboen over! Kontakt deretter styreleder eller dernest nestleder eller blokkontakten!
  4. Kommer lekkasjen fra varmtvannsbereder eller du ikke vet hvor lekkasjen kommer fra – eller hvem sitt ansvar det er: Kontakt styreleder eller dernest nestleder eller blokkontakten!
  5. Er det «vannvakten» som hyler, sjekk årsak og handle omgående ut fra det. Meld fra til styreleder eller blokkontakten om du trenger hjelp eller ikke finner årsaken.

 Nøkkel-trøbbel

Krise! Du kommer deg ikke inn i leiligheten din!

Vi har nøkkeloppbevaring hos Avarn Security.

Alle beboere bør ha eierkontrakt eller leiekontrakt på et sted i leiligheten der du lett finner det! For når du minst aner det kan det hende deg at du kommer hjem fra reise eller en sen kveld på byen og ikke finner nøkkelen til leiligheten! Har du da ID-kort på deg er dette redningen:

  1. Ring operativ uteleder i Avarn på telefon nr 992 87 725
  2. Si hvem du er, hvor du bor – og at borettslaget har nøkkeloppbevaring hos dem (så de slipper å borre opp låsen!)
  3. Avarn rykker ut med universalnøkkel, du må vise ID (Førerkort, pass, nasjonal ID, bankkort m/ bilde), og de låser deg inn i leiligheten
  4. Deretter må du vise dokumentasjon på at du er rettmessig eier eller har gyldig tilhold i leiligheten før du får lov til å bli der. (Navn på postkasse/dør, beskrive noe inne i leiligheten, logge på PC i leiligheten, etc).
  5. Avarn fakturerer Bate for innlåsingen, og Bate viderefakturerer beboer. Utrykningen koster for tiden kr 1 616,-
Ikke krise – men trenger å bestille ny nøkkel
  1. Selvbetjening via Bate: https://bate.no/for-deg/bestill-nokkel
  2. Dersom du trenger hjelp eller ikke har systemopplysningene du trenger, kontakt styreleder som hjelper deg.
Nøkkelen går ikke inn i låsen – får ikke til å låse opp!

Etter at vi skiftet til nye låser og fikk nye nøkler i 2022 har vi opplevd tilfeller der beboer plutselig ikke har fått til å låse opp med den nye nøkkelen. Det kan da være at en mikroskopisk liten flis fra de nye nøklene som oppstår under produksjon har løsnet og kilt seg fast inni sylinderen. Dette kan løses ved å spraye litt låsolje inni sylinderen og banke inn nøkkelen med små slag. Kontakt styret om du ikke får det til selv. Det anbefales å spraye låsene med låsolje for å forebygge dette.

Elektronisk dørlås kan bestilles

Som en ekstra sikkerhet og fleksibilitet i forhold til låsing av leilighetsdøren din kan elektronisk dørlås være et alternativ. Dette fikk alle beboere tilbud om (Danalock) i 2022 for egen kostnad med Låssenteret som installatør i forbindelse med at alle dørlåsene ble skiftet, og noen benyttet seg av dette. Installasjonen befinner seg på leilighetssiden av døren, med et lite kodedisplay utenfor leilighetsdøren. Er du interessert i dette må du selv ta kontakt med Låssenteret (eller andre leverandører) for å få dette installert. Dersom det avviker fra Danalock må styret kontaktes for å vurdere det estetiske og helhetlige på utsiden av leilighetsdørene i trappeoppgangene.

Ønsker elbil-lading

Les deg opp om hvordan elbil-ladingen fungerer hos oss under fanen «Drift». Der finner du også trinn-for-trinn hvordan du legger deg til som ladebruker.

Når du har gjort det, vil forespørselen din dukke opp i Charge365-Portalen som styret har. Men styret varsles ikke fra systemet.

Kontakt styreleder eller nestleder dersom det haster å bli lagt så vi kan  «lukke deg inn» på kort varsel fra en pc – eller om du har spørsmål, selvsagt.

Ønsker å bruke kjellerstuen

Gå inn på Heime-appen og klikk på Reservasjoner. Velg deretter Reserver kjellerstuer.

Velg blokk og deretter tidsrom. NB! Max 24 timer i strekk. Merk at du må ha tømt oppvaskmaskinen og vasket ut innen kl 12 neste dag, og legg inn booking også for det.

Send SMS til sosialverten i din blokk og be om kode til døren dersom du ikke allerede har fått den, eller dersom den er skiftet siden sist.

Les mer under fanen Trivselstiltak.

Ønsker garasje

Når det blir lagt ut garasjer for salg, blir det slått opp på tavla ved alle hovedinnganger.

Fristen for å melde sin interesse er 3 uker fra oppslaget blir hengt opp. Man melder seg til den som eier garasjen.

Dersom flere er interessert, er det ansienniteten som avgjør. Derfor skal styret alltid godkjenne en overdragelse.

Styret skal også være tett på dersom garasjen ikke blir solgt før en leilighet selges. Garasjen kan da følge leiligheten, men uten å knyttes til leiligheten permanent. Dette skal styret ha tilsyn med at går tydelig frem i salgsprossessen via megler. Leiligheter og garasjer lever separate liv.

Det har ellers ikke vært et problem de siste årene å få tak i garasje.

Strømmen går

Dersom strømmen går i leiligheten din, må du gå til sikringsskapet ditt på gangen og sjekke om noen av automatsikringene er slått ned. Slå sikringen opp igen, etter at du har koblet fra det du tror har medført overbelastningen.

Dersom strømmen går i hele blokka, er det ikke noe du kan gjøre bortsett fra å varsle instruert personell, om de ikke allerede har merket det selv. Bare gjeldende «instruert personell» i blokka har lov til å gå inn i tavlerommet. På oppslagstavla står det navn på to beboere i blokka di som er «instruert personell». De har gjennomgått instruksjon fra elektriker og har dermed fått instruks om hva de kan gjøre og ikke. De har denne oppgaven for ett år om gangen, og (nye) kurses hvert år.

Har stort/mye avfall

Sett deg inn i søppelhåndteringen i borettslaget under fanen «Drift» og merk deg hva som sorterer under grovavfall, som vi har gratis henteordning for to ganger pr år.

NB! Ordningen med å sette grovavfall i kjellerne som midlertidig oppbevaring er avviklet fra 2022. Det fungerte ikke, folk møtte ikke opp for å kaste sitt eget avfall. Nå må du oppbevare ditt eget avfall på balkong, i egen leilighet eller bod og selv sette det ut på felles oppsamlingsplass på annonsert tidspunkt i mai og oktober når hentebilen kommer.

Skadedyr i leiligheten eller i fellesarealer

Meld fra til styreleder via SMS eller mail så fort du har observert skadedyr – eller mistanke om skadedyr! Dette gjelder såvel skjeggkre som mus, eller andre mistenkte.

Styreleder melder så saken inn til Anticimex, som tar over og utfører nødvendige tiltak.

Skadedyrforsikring er inkludert i borettslagets forsikring – les gjerne her: Utdrag fra forsikringen angående skadedyr

Skylle malingspensler

Det er ikke lenger så enkelt at man bare kan skylle pensler i vasken og «problemet er løst». Det er heller ikke lenger så enkelt at for å spare egen servant i leiligheten så går man ned i kjelleren og skyller den i søppelrommet – og «problemet er borte». Dette er ikke bare fordi søppelrommene nå har fått nye skyllekummer som skal tas vare på i et rom som nå ser pent ut. Det gjelder så mye mer –  både mikroplast i havet, nye avløpsrør og flotte søppelrom.

Les mer om hvorfor – og hvordan – du nå skal håndtere skylling av pensler i punkt 5.4 i ordensreglene under fanen «Regler». Å kvitte seg med malingsrelaterte rester står også å lese under «Søppelhåndtering», farlig avfall og «I den daglige tralten – hva er hva» under fanen «Drift».

Men faktisk er også noe malingsavfall godkjent som restavfall – nettopp det som kanskje er fristende å skylle ned i vasken! Les derfor ordensreglene punkt 5.4.

Pusse opp badet/ kjøkkenet

Det er tre forhold som kreves for å pusse opp bad/kjøkken:

  1. Dersom du ønsker å rive veggen mellom toalett og bad, må du søke styret på skjemaet «Rive vegger» under fanen «Skjema». Det er stor sannsynlighet for at søknaden innvilges, mange leiligheter har allerede gjort dette. Det skal likevel søkes. Det samme skjema brukes dersom du ønsker å åpne opp veggen mellom kjøkken og stue.
  2. Etter rørrehabiliteringen 2020 er avløpsrør i bad og kjøkken sprøytet innvendig med flytende PVC. Be styreleder om å få utlevert spesifikasjon (FDV) fra leverandør på hvordan nye rør skal kobles mot sprøytebehandlet avløpsrør. Det samme gjelder ved utskifting av sluk på bad.
  3. Vedtektene legger til grunn at du kommer til å bruke fagfolk med godkjent våtromskompetanse på jobben på bad. Du må også oppbevare dokumentasjon på dette i ettertid. Les mer i vedtekter punkt 5.1. – om andelseiers vedlikeholdsplikt.
  4. Du kan bestille kontainer for rivingsavfall for egen kostnad, men avtal med styreleder hvor du kan plassere den før den kommer! Vær obs på at det ikke er tillatt å kaste rivingsavfall eller annet ut fra balkongen.

Har en bil ekstra

Ikke alle har garasjer, og en del leiligheter begynner å få to biler.

Følg med på om det virker trangt på parkeringsplassene våre, spesielt ved blokk 1 og 3, før du parkerer bil nummer 2. Det er vanligvis bedre plass på parkeringen øverst langs skogen.

Beboere som har garasje oppfordres til å ha bilen i garasjen dersom det er trangt ute så alle får plass til enhver tid. Gjester må parkere på gjesteparkeringen om det er trangt på parkeringsplassene ved blokkene. Det bruker å være romslig på gjesteparkeringen.

Tar vi hensyn til hverandre, ser situasjonen an til enhver tid og er litt smidige, så går det som regel greit – slik at vi ikke trenger å være strengere før vi må.

Grille på balkongen

Det er tillatt med gassgrill på balkongene. Men: Gassbeholdere skal registreres på eget skjema og sendes styret. Skjemaet finner du under fanen «Skjema». Gass er brannfarlig, så vær aktsom og sørg for åpne balkongvinduer når du griller med gassgrill. Gassbeholderne skal kun oppbevares på egen balkong pga brannfaren.

Er du litt utrygg på dette med gassgrill er elektrisk grill et trygt og godt alternativ.

Alle andre typer grill er av sikkerhetsmessige grunner ikke tillatt.

Riste tepper/ lufte klær på balkongen

Det kan være fristende å både riste tepper og lufte klær ut balkongvinduene eller soveromsvinduene. Men dette er ikke lov. Det er fordi vi bor så tett og skal ha det mest mulig trivelig sammen som naboer.

Det blir oppfattet som sjenerende og ikke pent å se på at klær til lufting henger på utsiden av vinduene. Derfor står det i ordensreglene punkt 1.4 at det ikke er tillatt. Dersom du ser deg rundt, så ser du at ingen andre gjør dette heller.

Det er derimot helt i orden å ha balkongvinduene åpne og henge klær inne på balkongen til lufting og tørk.

Det heller ikke er tillatt å riste tepper, sengetøy og lignende ut balkongvinduene eller soveromsvinduene. Da kommer det ned på naboen under, og det er heller ikke koselig.

Dersom du må riste et teppe, får du gå ut på plenen på et sted der vinduer ikke er åpne eller du står nær folk og riste det der.

Brannvarsleren piper!

Brannvarslerne er fra 2016, og har et batteri som skal vare i ti år.

Likevel opplever folk at de kan finne på å pipe – ja, så mye at folk blir «gale i hodet» av pipingen. Pipelyden er mye svakere enn selve brannalarmen, men den tar aldri slutt og er irriterende. Som akuttiltak kan du da skru ned den delen som er rund og hvit.

Du må også få den «opp å gå» igjen snarest mulig så du igjen kan bli varslet i tilfelle brann. Det gjør du ved å ringe Modum Sikkerhetssenter som har levert brannvarslerne – telefon nr 920 80 558 og forklar problemet. Dette er en garantisak da batteriene skal vare i ti år.

Støv kan være årsak til feil-pip. Egenvedlikehold: Røykvarslerne bør støvsuges en gang i kvartalet og kan tørkes med en lett fuktet klut. De bør også testes en gang i kvartalet.

Det piper fra naboleiligheten min

Hører du noe du tror er en alarm fra en naboleilighet og det virker som at naboen  ikke er hjemme? Kan det være en alarm som varsler brann eller lekkasje? Da er det viktig at melder først sjekker ut egen balkong (!) og deretter ber naboer om hjelp for å lokalisere hvor lyden kommer fra da det ikke alltid er opplagt å høre retningen i ei blokk eller hvilken leilighet lyden kommer fra. Så melder man fra til styreleder.

Styreleder vil så først sjekke ut om det oppnås kontakt med beboer eller om beboer har oppgitt «nødkontakt» med nøkkel til venner eller familie , som styreleder så forsøker å få fatt i. Oppnås det ikke kontakt, så kontaktes brannvesenet som rykker ut med brannbil, samt Avarn Security, som kommer samtidig med universalnøkkel og låser opp slik at dørlåsen ikke skades. Brannvesenet har hjemmel til å ta seg inn ved mistanke om brann eller lekkasje.

Beboer skal belastes utrykningen dersom mistanken til utrykningen bekreftes av alarm i vedkommendes leilighet, utløst falskt eller ekte.

Dersom «mistenkt» leilighet viser seg å være utenfor mistanke, må beboer i den «riktige» leiligheten betale for utrykningen.

Beboere oppfordres altså til frivillig å oppgi «nødkontakt» til styreleders nødkontaktliste, dvs venner eller familie som har nøkkel og som kan låse seg inn og sjekke i slike tilfeller. Da sparer beboer seg for utrykningskostnader på kr 1.500,- om alarmen viser seg å være fra vedkommendes leilighet.

Verandadøren streiker!

Opplever du at verandadøren ikke oppfører seg som den skal, så kontakt styreleder. Den trenger trolig sørvis!

Styreleder bestiller vår faste sørvismann. Leilighetsnummer, navn og ditt telefonnummer sendes ham. Han vil kontakte deg når han er klar til å komme. Reparasjonen koster beboer ikke noe utover det som inngår i husleien.

Styret jobber i 2022 med å planlegge utskifting av verandadørene i sammenheng med utredning om tiltak for bedre inneklima og energiøkonomiseringstiltak. I mens må vi holde de gamle dørene i gang så folk ikke fryser.