Det kom som et sjokk at kjellerne var så fuktige, og at vannet stod oppunder kjellergolvet da rørrenoveringen startet høsten 2019. Det var alvorsgraden som var et sjokk – et sjokk til flere millioner kroner! Borettslaget har helt siden blokkene ble bygget måttet håndtere vått, opprinnelig myrlendt terreng og vannsig fra skogen som ikke rant der man skulle ønske. Det har gjennom tidene vært gjennomført flere dreneringsrunder, men aldri så dypt som det i 2019 plutselig viste seg å være nødvendig. Da ble det klart at det måtte graves ned til under kjellergulvnivå på to og en halv side rundt hver eneste blokk! (Se gjerne bildekavalkade nederst).
Utfordringen var enorm, fordi balkongene på oppsiden da kom til å «henge» i løse lufta! Dette skapte noe ingeniørhodebry i starten, men ble løst av et spesialfirma som klarte å lage midlertidige fundamenter der jerndragere kunne hvile mens de ellers ble sveiset fast til balkongene og godt forankret i kjellermuren. Dette var spennende, men vellykket – balkongene ble holdt trygt oppe så lenge det trengtes. Under jobbet bittesmå gravemaskiner seg sakte, men sikkert ned så langt de skulle. Så ble nye, solide, varige fundamenter støpt oppå singelen som balkongene i dag hviler på, langt der nede – mye tryggere og tørrere enn noen gang! Det var bra, for det ble samtidig avdekket sprekker i betongsøylene og begynnende rustangrep på de 7-8 år gamle stålsøylene som holder balkongene oppe! I tillegg var selve betongfundamentene søylene hvilte på plassert på leirgrunn – og dreneringen altfor dårlig med økende fare for sigende fundament. Dreneringsprosjektet forhindret med dette en senere svært ubehagelig overraskelse. Nå reparerte balkongfirmaet stålsøylene på garantien.
Samtidig med utvendig rørfornyelse og drenering utførte gravefirmaet også gravejobb for Lyse, som la ned ny hovedstrømkabel fra ny trafo i trafokiosken vår til alle 4 blokkene. De gravde også ned trekkerør slik at vi lett kan installere flere elbil-ladere, både til utendørsanlegget ved gjesteparkeringen og til samtlige garasjer. Da all graving var slutt, ble det asfaltert – og ferdigbefaring gjennomført med alle sentrale aktører tilstede.




















































